2017-11-07

Allmänna villkor

Ordrar

Samtliga ordrar behandlas inom 24h. Är orden lagd på en helgdag skickas varan dagen efter. Betalas orden genom banköverföring skickas orden när transaktionen har överförts. Betalas orden med faktura skickas orden så snart som möjligt. När det inte finns möjlighet att skicka orden inom 24h eller nästa helgfria dag kontaktas kunden med information om varför det inte är möjligt att skicka varan samt preliminär leveransdatum.

Priser och betalning

Samtliga priser är inkl moms. Momssatsen är 12% på samtliga livsmedel och 25% på frakten. Hennings reserverar sig för prisändring.
Betalning sker genom kostnadsfri faktura.
Vid hämtning av varan kan man betala med Swish eller E-faktura. Inga kontanter accepteras.

 

Produktsaldo

Hennings produkter kan endast produceras mellan maj och augusti och därför finns det risk att vi får slut i lager under vinterhalvåret. När något är slut i lager kan du e-maila Hennings för information om när produkterna kan finnas i lager igen, via e-mail kan du även förbeställa så du får produkten så fort Hennings har producerat dem.

 

Frakt

Alla varor skickas med Postnord som Ekonomi varubrev. Vid beställning av 1-2 produkter kostar frakten 35 kr. Vid beställning av 3-4 produkter får du fri frakt. Beställer du mer än 4 produkter krävs det en extra förpackning och därför tillkommer det ännu en fraktkostnad baserat på hur många produkter du beställer så som det är beskrivet ovan.

Leveranstiden för samtliga fraktalternativ är 3-5 arbetsdagar.

Eventuella transportskador skall rapporteras till Hennings email info@henningsnasslor.se inom 14 dagar från det datum du fått dina produkter.

 

Hämta själv

Du kan hämta dina produkter själv. Då hämtas produkterna du har beställt i samråd med Hennings genom e-mail eller annan passande kommunkationskanal. Vårt säte finns i Lund och tillmötesgår gärna kundens önskan om leverans inom Lund om hämtning inte passar.

Bor du i Kristianstad så finns det möjlighet att i samråd med Hennings hämta dina varor i Högskolan Kristianstad. Hennings kontaktar dig efter avlagd beställning. Kontakta med fördel info@henningsnasslor.se innan du lägger en beställning.

 

Avbeställning

Du har rätt att avbeställa din order om ordern inte hunnit skickats med Postnord. Avbeställer du senare än så får du returnera produkten. Du står själv för kostnaden av returneringen.

 

Retur

Om du vill returnera produkterna som du köpt från Hennings står du själv för fraktkostnaderna. Du kan använda samma kartong att returnera i. Du får inte ha brutit burkarnas förslutning och det får inte finnas synliga fel på burkarna vid retur. De returnerade produkterna inspekteras av Henning och du får återbetalning när han har godkänt returneringen.

Återbetalningskyldighet

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan så snart som möjligt eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Återbetalningen sker till det konto du själv önskar.

 

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan.

För mer information besök konsumentverket.se

Reklamation

Om du finner några som helst fel med varan eller om burkens förseglingsflärp (den som går mellan burkens kropp och locket) är bruten har du rätt att reklamera varan. Så fort du upptäcker felet ska du ta kort på det och skicka till info@henningsnasslor.se. Du har 14 dagar på dig för att detta ska gälla. Beskriv utförligt vad som är fel med varan. Returnera den och vi kommer ersätta dig med hela beloppet om vi godkänner reklamationen. Returen står Hennings för. Oseriösa reklamationer kommer upptäckas och inte ersättas.

Garantier

Hennings garanterar att innehållet i samtliga produkter innehåller 100% ekologiska råvaror från Östergötland. I Hennings Torkade nässlor och i Hennings Nässelte garanterar Hennings att de innehåller 100% ekologiska brännässlor. Om du mot förmodan hittar ett okänt objekt i burken skall det genast anmälas till Hennings, se reklamation. Hennings garanterar även att alla förpackningar är obrutna, om du skulle mot förmodan få en bruten förpackning skall du direkt ta kontakt med Hennings och reklamera produkten, se reklamation.

 

E-fakturaköp

Fakturan skickas till kund inom 24 h och skall betalas inom 30 dagar från det datum som fakturan skickats till kund. Om fakturan inte betalas inom 30 dagar kommer en påminnelse skickas ut och därmed tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr.
Obetald faktura tillkommer det även 8% i dröjsmålsränta efter förfallodagen.

Har du problem att betala fakturan, vänligen kontakta info@henningsnasslor.se

 

Rabattkod

Du kan använda din rabattkod en gång. Den går att aktivera när du lägger en order på över 200 kr. Rabattkoden går inte att kombinera med andra rabatter. Hennings reserverar sig för giltighetstid och summa på rabatten.

 

Villkor angående personuppgifter

När du handlar hos Hennings godkänner du att vi använder dina uppgifter inom företaget i den mån som behövs för att fullfölja den beställning du lagt. Personuppgifter behandlas enligt GDPR (General data protection regulation) bestämmelser och enbart inom företaget och vi garanterar att de aldrig delas eller säljs vidare till en tredje part om inte du valt att få produkten hemskickad. Hennings använder PostNord för att kunna leverera sina produkter och de behöver din adress för att kunna slutfölja sitt uppdrag. Du har rätt att när som helst ta bort eller ändra uppgifterna som finns i vårt register. Vi kommer aldrig ta kontakt med dig av någon annan anledning än det som angår din beställning. Har du beställt genom hemsidan sparas dina uppgifter i sex månader så att handläggningen sker smidigare och därför kan ge snabbare leveranstid om du beställer på nytt inom sex månader efter att du lagt din första order. Vänligen kontakta oss genom de olika kanaler som finns om du har frågor, vi är måna om att du känner dig trygg när du handlar hos oss.

Är du företagskund så sparas dina uppgifter i fem år för att säkerställa spårbarheten.

Force majeure

Vid naturkatastrofer, upplopp, krig, brand och andra oförutsägbara händelser som gör så att Hennings inte kan fullfölja sina uppdrag gentemot kunden görs Hennings fri från dess förpliktelser.

Dela detta